Οδηγός ανασχεδιασμού αστικών οδών αρμοδιότητας δήμων

Το παρόν τεύχος συντάχθηκε από Ομάδα Εργασίας αποτελούμενη από επιστήμονες της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) α.ε., του CIVINET CY-EL, της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας της Σχολής Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Ε.Μ.Πολυτεχνείου, Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Continue ReadingΟδηγός ανασχεδιασμού αστικών οδών αρμοδιότητας δήμων

Προσαρμογή της Αστικής Κινητικότητας στην Κλιματική Αλλαγή

Το παρόν συνοπτικό έγγραφο πολιτικής έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και να παράσχει στους πολεοδόμους μια επισκόπηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στις πόλεις της Μεσογείου, με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα κινητικότητας. Μέχρι σήμερα, η εστίαση στον τομέα των μεταφορών είχε να κάνει κυρίως με την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές και τη βιώσιμη κινητικότητα. Παρόλο που ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής θεωρείται γενικά ως η στρατηγική προτεραιότητας για την πρόληψη ή τουλάχιστον την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, πρέπει, ωστόσο, να γνωρίζουμε ότι οι επιπτώσεις της επηρεάζουν ήδη την καθημερινή μας ζωή. Κατά συνέπεια, οι πολεοδόμοι πρέπει να έχουν επίγνωση αυτής της εξέλιξης και να συμπεριλάβουν μέτρα προσαρμογής στα σχέδια κινητικότητας. Επιπλέον, οι υποδομές μεταφορών θα είναι εκτεθειμένες, τις επόμενες δεκαετίες σε έναν αυξανόμενο αριθμό νέων προκλήσεων από τις κλιματικές επιπτώσεις, οι οποίες είναι μόνο εν μέρει ήδη ορατές. Ο σημερινός σχεδιασμός για την κατασκευή νέων και τη διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών θα απαιτήσει την εξέταση νέων περιβαλλοντικών, κλιματικών και κοινωνικοοικονομικών παραμέτρων και συνθηκών σε σχέση με εκείνες που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν. Το παρόν συνοπτικό έγγραφο πολιτικής περιγράφει τις κύριες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην αστική κινητικότητα και προτείνει πιθανές λύσεις για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεών της. Η εργασία βασίζεται σε ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας για το θέμα και σε σχόλια που δόθηκαν από εμπειρογνώμονες σε διάφορους τομείς: σχεδιασμός κινητικότητας, πολεοδομικός σχεδιασμός, κλιματική αλλαγή, οικονομία και περιβαλλοντική υγεία. Οι εμπειρογνώμονες πήραν συνεντεύξεις και, σε μεταγενέστερο στάδιο, συμμετείχαν σε μια σειρά εργαστηρίων που διοργανώθηκαν από το έργο Urban Transports. Είχαν, έτσι, την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν, να μοιραστούν τις γνώσεις τους και να διερευνήσουν το ζήτημα της προσαρμογής της αστικής κινητικότητας στην κλιματική αλλαγή από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Continue ReadingΠροσαρμογή της Αστικής Κινητικότητας στην Κλιματική Αλλαγή

Ηλεκτροκίνηση στη Μεσόγειο

Το παρόν κείμενο πολιτικής βασίζεται στην ανάλυση της βιβλιογραφίας και επισήμων εγγράφων, σε συνεντεύξεις με στελέχη του ευρωπαϊκού έργου Urban Transports Community (UTC), σε ειδική διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε ώστε να συγκεντρωθούν απόψεις άλλων διεθνών εμπειρογνωμόνων και σε επιτόπια έρευνα μέσω της όποιας συλλεχθήκαν βασικές πληροφορίες και βέλτιστες πρακτικές που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και προέρχονται από τις πόλεις της Μεσογείου. Υπάρχει μια σειρά μέτρων που εφαρμόζονται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) καθώς και σε μεσογειακές πόλεις για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων και της προτεραιότητας στην ενεργό κινητικότητα (περπάτημα και ποδηλασία), στις δημόσιες συγκοινωνίες και την ηλεκτροκίνηση. Τα ηλεκτρικά οχήματα (E-vehicles) παίζουν βασικό ρόλο για τη μείωση των επιπέδων και των επιπτώσεων της ρύπανσης που παράγεται από τον τομέα των μεταφορών και ως εκ τούτου, η «Sustainable and Smart Mobility Strategy» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα τοποθετεί στον πυρήνα της ευρωπαϊκής προσπάθειας για την απαλλαγή της αστικής κινητικότητας και του τομέα των μεταφορών από εκπομπές άνθρακα, θέτοντας φιλόδοξους στόχους και ορόσημα για τα έτη 2030 και 2050. Ο οδικός χάρτης για την απαλλαγή της αστικής κινητικότητας από τις ανθρακούχες εκπομπές έχει συμβάλλει στο να πραγματοποιηθούν σημαντικές επενδύσεις σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις στον τομέα αυτό από το εύρος των οποίων αναμένονται τα αντίστοιχα οφέλη.

Continue ReadingΗλεκτροκίνηση στη Μεσόγειο

Τουρισμός και κινητικότητα στη Μεσόγειο

Η ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας στους ευρωπαϊκούς προορισμούς έχει θέσει στο επίκεντρο της προσοχής την κινητικότητα στον τομέα του τουρισμού ως ένα από τα κύρια τεχνικά και πολιτικά ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν. Ο τουρισμός και η κινητικότητα δεν μπορούν να διαχωριστούν, πρέπει να θεωρούνται αλληλεξαρτώμενα φαινόμενα. Ως εκ τούτου, απαιτείται να αντιστοιχηθούν οι στρατηγικές και τα προγράμματα ώστε να επιδιωχθεί μια ολοκληρωμένη κοινή ατζέντα για τη βιωσιμότητα και την πράσινη ανάπτυξη σε όλα τα πολιτικά επίπεδα. Το παρόν έγγραφο, υπό την ηγεσία του έργου Urban Transport Community (UTC), στοχεύει να θέσει τη βάση για την οικοδόμηση αυτής της κοινής ατζέντας εντοπίζοντας τις κύριες τάσεις, προκλήσεις και στόχους σχετικά με την τουριστική κινητικότητα τις περιφέρειες και τις αστικές περιοχές που βρίσκονται στην Μεσόγειο. Το παρόν έγγραφο αναδεικνύει μια ευρεία ατζέντα πολιτικών συστάσεων σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Τέλος παρουσιάζονται ορισμένες από τις πιο σχετικές καλές πρακτικές από τo UTC.

Continue ReadingΤουρισμός και κινητικότητα στη Μεσόγειο

Προωθώντας την ήπια κινητικότητα στη Μεσόγειο: για πιο βιώσιμα συστήματα μεταφορών

Η ανάπτυξη της ήπιας κινητικότητας στην περιοχή της Μεσογείου απαιτεί την εφαρμογή κατάλληλων πολιτικών σε ευρωπαϊκό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Αξιοποιώντας την εμπειρία που αποκτήθηκε από την εφαρμογή έργων σχετικών με την ήπια κινητικότητα στην Αλβανία, την Κροατία, την Ελλάδα, την Ισπανία και την Ιταλία, το Urban Transports Community τονίζει τη σημασία της ήπιας κινητικότητας, προβάλλει τα διδάγματα που προέκυψαν από μελέτες περίπτωσης και παρουσιάζει μέτρα πολιτικής για την ήπια κινητικότητα.

Continue ReadingΠροωθώντας την ήπια κινητικότητα στη Μεσόγειο: για πιο βιώσιμα συστήματα μεταφορών