Circular Tourism Strategy for the Islands of Attica Region (summary)

This synthetic summary is a deliverable of the project INCIRCLE funded by INTERREG MED, aiming to support tourist destinations characterized by insularity and/or low population density in order to address the environmental challenges created or intensified by tourism, through circular economy practices. The main objective of INCIRCLE is to move towards a tourism development model that ensures the circular management of all types of resources: natural resources (water, air, natural environment, land resource), landscape, cultural heritage - in a way that contributes to improving the identity and attractiveness of the beneficiary destination. The INCIRCLE project focused on 4 pillars (mobility, energy, waste, water resources), which it examined in the direction of saving and sustainable management through circular practices. The present work was part of the last phase of this 3-year project, during which 6 destinations from Mediterranean regions (replicating territories), selected following an open call of the project (in September 2021), were invited to replicate the methodology formulated during the 2019-2021 project period, with the help of specialised technical consultants. The beneficiary destination for this deliverable is the Regional Unit of the Attica Islands of the Region of Attica, supported by the Technical Partner of the project CIVINET Greece-Cyprus AMKE. More: https://incircle.interreg-med.eu/

Continue ReadingCircular Tourism Strategy for the Islands of Attica Region (summary)

Στρατηγική Κυκλικού Τουρισμού για την Π.Ε. Νήσων Αττικής

Η παρούσα εργασία εντάσσεται στο ευρωπαϊκό έργο INCIRCLE που χρηματοδοτήθηκε από το INTERREG MED και στόχευε στην υποστήριξη τουριστικών προορισμών που χαρακτηρίζονται από νησιωτικότητα ή/και χαμηλή πυκνότητα κατοίκησης προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις περιβαλλοντικές προκλήσεις που δημιουργεί ή εντείνει ο τουρισμός, μέσα από πρακτικές κυκλικής οικονομίας. Βασική στόχευση του INCIRCLE είναι η μετάβαση προς ένα μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης που θα διασφαλίζει κυκλική διαχείριση των πόρων κάθε είδους: φυσικών πόρων (νερού, αέρα, φυσικού περιβάλλοντος, εδαφικού πόρου), τοπίου, πολιτιστικής κληρονομιάς- με τρόπο που να συμβάλλει στη βελτίωση της ταυτότητας και της ελκυστικότητας του ωφελούμενου προορισμού. Το έργο INCIRCLE εστίασε σε 4 πυλώνες (κινητικότητα, ενέργεια, απορρίμματα, υδάτινοι πόροι), τους οποίους εξέτασε στην κατεύθυνση εξοικονόμησης και αειφόρου διαχείρισής τους μέσα από κυκλικές πρακτικές. Η παρούσα εργασία εντάχθηκε στην τελευταία φάση του τριετούς αυτού έργου, κατά την οποία 6 προορισμοί από περιοχές της Μεσογείου (replicating territories), οι οποίοι επελέγησαν κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης του έργου (τον Σεπτέμβριο του 2021), κλήθηκαν να «επαναλάβουν» την μεθοδολογία που διαμορφώθηκε κατά την περίοδο 2019-2021 του έργου, με την βοήθεια εξειδικευμένων τεχνικών συμβούλων. Για το παρόν, ωφελούμενος προορισμός είναι η Περιφερειακή Ενότητα Νήσων Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, η οποία υποστηρίχθηκε από τον Τεχνικό Εταίρο του έργου CIVINET Greece-Cyprus AMKE. Περισσότερα: https://incircle.interreg-med.eu/

Continue ReadingΣτρατηγική Κυκλικού Τουρισμού για την Π.Ε. Νήσων Αττικής

Urban Mobility Adaptation To Climate Change

The policy brief aims to raise awareness among policymakers and provide urban planners with an overview of what will be the impact of climate change on Mediterranean cities with a particular focus on mobility issues. So far, the focus on the transport sector had to do mostly with decarbonising it and making mobility more sustainable. Even though climate change mitigation is generally seen as the priority strategy for preventing or at least minimizing the impact of climate change, we must nevertheless be aware that its effects are already impacting our everyday life. Consequently, urban planners should be aware of this evolution and include adaptation measures in their mobility plans. Furthermore, transport infrastructures will be exposed, in the next decades, to an increasing number of new challenges from climate impacts, which are only partly already visible. Planning today for the construction of new and the management of existing infrastructures will require the consideration of new environmental, climatic and socio-economic parameters and conditions with respect to those used in the past. The present policy brief describes the main impacts of climate change on urban mobility and suggests possible solutions to minimise its impacts. The work is based on a review of existing literature on the topic and on the feedback provided by experts in different fields: mobility planning, urban planning, climate change, economics and environmental health. The experts were interviewed and, in a later stage, they took part in a series of workshops organized by the Urban Transport project. They thus had the opportunity to interact, share their knowledge and explore the issue of urban mobility adapting to climate change from different perspectives.

Continue ReadingUrban Mobility Adaptation To Climate Change

Προσαρμογή της Αστικής Κινητικότητας στην Κλιματική Αλλαγή

Το παρόν συνοπτικό έγγραφο πολιτικής έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και να παράσχει στους πολεοδόμους μια επισκόπηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στις πόλεις της Μεσογείου, με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα κινητικότητας. Μέχρι σήμερα, η εστίαση στον τομέα των μεταφορών είχε να κάνει κυρίως με την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές και τη βιώσιμη κινητικότητα. Παρόλο που ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής θεωρείται γενικά ως η στρατηγική προτεραιότητας για την πρόληψη ή τουλάχιστον την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, πρέπει, ωστόσο, να γνωρίζουμε ότι οι επιπτώσεις της επηρεάζουν ήδη την καθημερινή μας ζωή. Κατά συνέπεια, οι πολεοδόμοι πρέπει να έχουν επίγνωση αυτής της εξέλιξης και να συμπεριλάβουν μέτρα προσαρμογής στα σχέδια κινητικότητας. Επιπλέον, οι υποδομές μεταφορών θα είναι εκτεθειμένες, τις επόμενες δεκαετίες σε έναν αυξανόμενο αριθμό νέων προκλήσεων από τις κλιματικές επιπτώσεις, οι οποίες είναι μόνο εν μέρει ήδη ορατές. Ο σημερινός σχεδιασμός για την κατασκευή νέων και τη διαχείριση των υφιστάμενων υποδομών θα απαιτήσει την εξέταση νέων περιβαλλοντικών, κλιματικών και κοινωνικοοικονομικών παραμέτρων και συνθηκών σε σχέση με εκείνες που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν. Το παρόν συνοπτικό έγγραφο πολιτικής περιγράφει τις κύριες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην αστική κινητικότητα και προτείνει πιθανές λύσεις για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεών της. Η εργασία βασίζεται σε ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας για το θέμα και σε σχόλια που δόθηκαν από εμπειρογνώμονες σε διάφορους τομείς: σχεδιασμός κινητικότητας, πολεοδομικός σχεδιασμός, κλιματική αλλαγή, οικονομία και περιβαλλοντική υγεία. Οι εμπειρογνώμονες πήραν συνεντεύξεις και, σε μεταγενέστερο στάδιο, συμμετείχαν σε μια σειρά εργαστηρίων που διοργανώθηκαν από το έργο Urban Transports. Είχαν, έτσι, την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν, να μοιραστούν τις γνώσεις τους και να διερευνήσουν το ζήτημα της προσαρμογής της αστικής κινητικότητας στην κλιματική αλλαγή από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Continue ReadingΠροσαρμογή της Αστικής Κινητικότητας στην Κλιματική Αλλαγή

Ηλεκτροκίνηση στη Μεσόγειο

Το παρόν κείμενο πολιτικής βασίζεται στην ανάλυση της βιβλιογραφίας και επισήμων εγγράφων, σε συνεντεύξεις με στελέχη του ευρωπαϊκού έργου Urban Transports Community (UTC), σε ειδική διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε ώστε να συγκεντρωθούν απόψεις άλλων διεθνών εμπειρογνωμόνων και σε επιτόπια έρευνα μέσω της όποιας συλλεχθήκαν βασικές πληροφορίες και βέλτιστες πρακτικές που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και προέρχονται από τις πόλεις της Μεσογείου. Υπάρχει μια σειρά μέτρων που εφαρμόζονται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) καθώς και σε μεσογειακές πόλεις για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων και της προτεραιότητας στην ενεργό κινητικότητα (περπάτημα και ποδηλασία), στις δημόσιες συγκοινωνίες και την ηλεκτροκίνηση. Τα ηλεκτρικά οχήματα (E-vehicles) παίζουν βασικό ρόλο για τη μείωση των επιπέδων και των επιπτώσεων της ρύπανσης που παράγεται από τον τομέα των μεταφορών και ως εκ τούτου, η «Sustainable and Smart Mobility Strategy» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα τοποθετεί στον πυρήνα της ευρωπαϊκής προσπάθειας για την απαλλαγή της αστικής κινητικότητας και του τομέα των μεταφορών από εκπομπές άνθρακα, θέτοντας φιλόδοξους στόχους και ορόσημα για τα έτη 2030 και 2050. Ο οδικός χάρτης για την απαλλαγή της αστικής κινητικότητας από τις ανθρακούχες εκπομπές έχει συμβάλλει στο να πραγματοποιηθούν σημαντικές επενδύσεις σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις στον τομέα αυτό από το εύρος των οποίων αναμένονται τα αντίστοιχα οφέλη.

Continue ReadingΗλεκτροκίνηση στη Μεσόγειο

E-mobility In The Mediterranean

This policy brief is built on the analysis of background documentation, in-depth interviews with the Urban Transports Community (UTC), a dedicated online survey to get the insights of other international experts and desktop research from where to collect key information and the best practices on E-Mobility arising from Mediterranean cities. There is a range of measures that are being employed across the EU and in Mediterranean cities to reduce emissions in the transportation sector, including investing in and prioritising active mobility (walking and cycling), public transport and electric mobility. Electric vehicles (hereby also spelt as e-vehicles and EVs) are a key part of reducing the levels of and effects of pollution produced by the transport sector, consequently, the European Commission’s “Sustainable and Smart Mobility Strategy” placed them at the core of Europe’s effort to decarbonise urban mobility and the transport sector, setting ambitious targets and milestones in 2030 and 2050. The roadmap toward the decarbonisation of urban mobility in many European cities has already carried out important investments in this sector that matches the magnitude of the expected benefits. The e-vehicle industry has not been immune to the pandemic. Due to the global supply chain disruption, and the war in Ukraine, the planned timeline of production has been slowed down, delaying the delivery period of many electrified models up to 1 year. In addition, it is worth mentioning that reaching price parity between internal combustion vehicles and e-vehicles has become harder than it seemed in 2021: the rising prices for nickel, cobalt, and other metals, crucial to the production of e-vehicle batteries, are contributing to slowing the path toward the goal of producing electric batteries at USD 100 per kWh. In Europe, the Netherlands, France, and Germany have established 70% of all current e-charging points in the region, even though, together, they only represent 23% of Europe’s geographical extent. On the other hand, Mediterranean countries, which are far from the Northern European figures, are nonetheless setting very ambitious targets to deploy electric charging infrastructure in the medium term and to meet the known EU goals: in particular, Italy has set a target of 32,000 fast and ultra-fast chargers by 20301 and Spain expects to have 100,000 public e-charging stations by 2023 – something that will be supported by a bespoke package of impulse measures announced in December 20212. The large investments made to support the e-mobility industry are a good example of the strategic importance it has for the member states of the European Union: investments in battery plants to underpin the EV production industry (so as not to depend on foreign countries such as China), the great commitment to the electrification of public transport and the disincentivising of combustion vehicle’s use represent priorities in the roadmap to sustainable mobility of the vast majority of EU national governments. The recovery funds articulated by the Next Generation program3 allow countries like Italy and Spain to fund strategic projects aimed at building new infrastructure for the development of e-mobility and modernising the urban mobility sector. On 23 February 2022, the Spanish government awarded 1,000 million euros to 170 municipalities for this specific purpose as part of the Next Generation recovery plan.

Continue ReadingE-mobility In The Mediterranean

Τουρισμός και κινητικότητα στη Μεσόγειο

Η ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας στους ευρωπαϊκούς προορισμούς έχει θέσει στο επίκεντρο της προσοχής την κινητικότητα στον τομέα του τουρισμού ως ένα από τα κύρια τεχνικά και πολιτικά ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν. Ο τουρισμός και η κινητικότητα δεν μπορούν να διαχωριστούν, πρέπει να θεωρούνται αλληλεξαρτώμενα φαινόμενα. Ως εκ τούτου, απαιτείται να αντιστοιχηθούν οι στρατηγικές και τα προγράμματα ώστε να επιδιωχθεί μια ολοκληρωμένη κοινή ατζέντα για τη βιωσιμότητα και την πράσινη ανάπτυξη σε όλα τα πολιτικά επίπεδα. Το παρόν έγγραφο, υπό την ηγεσία του έργου Urban Transport Community (UTC), στοχεύει να θέσει τη βάση για την οικοδόμηση αυτής της κοινής ατζέντας εντοπίζοντας τις κύριες τάσεις, προκλήσεις και στόχους σχετικά με την τουριστική κινητικότητα τις περιφέρειες και τις αστικές περιοχές που βρίσκονται στην Μεσόγειο. Το παρόν έγγραφο αναδεικνύει μια ευρεία ατζέντα πολιτικών συστάσεων σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Τέλος παρουσιάζονται ορισμένες από τις πιο σχετικές καλές πρακτικές από τo UTC.

Continue ReadingΤουρισμός και κινητικότητα στη Μεσόγειο

Tourism and mobility in the Mediterranean

The growth of touristic activity in European destinations has put the focus on tourism mobility as one of the main technical and political issues to be considered. Tourism and mobility cannot be detached from each other, they must be considered as interdependent phenomena. Therefore, there is a claim to match strategies and programmes to pursue an integrated common agenda for sustainability and green development at all political levels. The present document, led by the Urban Transport Community, aims to set the basis for building this common agenda by identifying the main trends, challenges and goals regarding tourism mobility in Euro-Mediterranean regions and urban areas. The brief highlights a broad agenda of political recommendations at the local, regional, state and UE level. Finally, some of the most relevant good practices from the Urban Transports Community are presented.

Continue ReadingTourism and mobility in the Mediterranean